Onverwacht in Plzen - Reisverslag uit Pilsen, Tsjechische Republiek van Sharon Oplinus - WaarBenJij.nu Onverwacht in Plzen - Reisverslag uit Pilsen, Tsjechische Republiek van Sharon Oplinus - WaarBenJij.nu

Onverwacht in Plzen

Door: Sharon Oplinus

Blijf op de hoogte en volg Sharon

24 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Pilsen

Na een vermoeiende dag was slapen geen enkel probleem. Het Victoria hotel zorgde daarbij nog eens voor heerlijke bedden en een prachtige badkamer, wat alles compleet maakte. Ik hoef dan ook niet te vertellen hoe blij ik was om het gezellige restaurantje in te wandelen en een gigantisch ontbijtbuffet te zien staan. De warme worstjes, het perfect gevormde omelet en de verse fruitsap gingen er zonder problemen in en gaven ons de eerste nodige boost voor die dag.

Voor we de reis naar Praag zouden vervolgen, besloten we van het stadje Plzen te genieten. Beginnende bij hetheen waar we nooit nee tegen zeggen; de zoo! Zoo Plzen lag afgelegen en zag er zeker de moeite uit. En dat was het ook zeker! Bepaalde diersoorten hadden waarschijnlijk zelfs niet door dat ze in gevangenschap leefden. De bruine beren hadden een half bos voor zich, waar we noch begin noch einde van konden zien. Het half artificiële pad ernaast bood ons toegang tot enkele kijkpunten maar bood eveneens voldoende bescherming voor de beren tegen de bezoekers.

En dan heb ik het nog niet over de wolven gehad! De volgers die mij al iets langer dan vandaag kennen, weten welke liefde ik koester voor de wolf en zijn verwanten. Het is een prachtig dier en één enkele blik doet me smelten. Je kunt je dus wel een beeld vormen als ik vertel dat we, toen we bij het verblijf passeerden, er twee volwassen wolven met vier pups langs de draad liepen. Ik werd gek! Ik trok Guy's fototoestel uit zijn handen en probeerde deze prachtige dieren op de gevoelige plaat vast te leggen. Dit was zeker niet mijn eerste ontmoeting met een echte wolf. Meer nog, in Zuid-Afrika mocht ik er ooit een aanraken. Maar toch blijft iedere ontmoeting me verbazen.
Het kon dan ook niet beter toen één van de wolven naast ons bij de draad kwam zitten. Het was een iets oudere reu en mijn respect voor hem was groot. Mijn liefde zelfs nog groter.

We waren echter zo dom -ja, echt dom!- geweest om niet bij een bank te stoppen. Hoewel we het onszelf minstens 3 keer hadden gezegd, waren we zonder kronen vertrokken. Aan de ingang had mijn bankkaart me gered, maar hier stonden we dan. In het midden van Zoo Plzen. Zonder Kronen en omringd door kiosks zonder kaartlezer. En dit in snikheet weer...

We besloten ons bezoek vroeger dan verwacht af te ronden met het DinoPark. Dit extra gedeelte van de zoo kon voor een kleine meerwaarde bij het inkomsticket bezocht worden en was zeker de moeite waard. Levensgrote dinosaurusmodellen wachtten ons op. Bepaalde wisten zelfs geluid te maken of te bewegen en er was zelfs een kleine maar super schattige 3D cinema voorzien. Uiteraard sleurde ik Guy mee en genoten we van een duikboot tripje in de prehiistorische wateren. Misschien een kinderlijke, maar daarom niet minder leuke ervaring.

Het eerste wat we dan ook deden toen we het centrum van Plzen inreden, was op zoek gaan naar een bank. Hoewel de teksten niet op onze woorden lijken, was het KBC logo nog precies hetzelfde. 2000 kronen werden afgehaald, wat gelijk staat aan 79 euro. Ik hoef dan ook niemand uit te leggen dat de prijzen hier enorm duur lijken, maar het eigenlijk niet zijn.

Na enkele lokale winkeltjes bezocht te hebben, besloten we de plaatselijke chinees te bezoeken. Voor nog geen 10 euro nuttigden we 2 enorme porties en 3 drankjes en kregen hier een gratis geweldige service bij. Was het leven maar altijd zo goedkoop!

Voldaan van onze bezoekjes in Plzen vertrokken we naar de eerst geplande bestemming; Praag. We hadden al heel wat veranderingen in onze planning moeten brengen, maar ik stond erop dat we deze keer wel op tijd bij het hotel zouden zijn. Uiteraard, het kon ook niet anders, was dit niet het geval. Terwijl we de hele weg geen problemen hadden gehad, was juist precies de straat van ons hotel afgesloten voor werken uit te voeren. Tijdens onze zoektocht naar een andere weg kwamen we enkel in doodlopende straten uit en een plakaat voor 'wegomlegging' kennen ze hier duidelijk ook niet. De enige route die werkte was een omrit van 6km, die we vanaf nu dus iedere dag zouden moeten maken om bij ons hotel te komen.

Een hotel waar ik eigenlijk wel meer van had verwacht. Om 3 sterren te hebben en een mooie waardering op hotels.com, heb ik er toch niet zoveel positiefs over te zeggen. Allereerst stoorde het feit dat er geen dubbel bed maar twee aparte bedden waren me volledig. En dan nog elk aan een andere kant van de kamer. Het eerste wat op de planning stond was dan ook het verbouwen van de kamer en het verplaatsen van de bedden zodat we op z'n minst bijeen konden slapen. Dit maakte uiteraard al veel goed.

We kochten ons twee broodjes in het restaurant van het hotel en bekeken rustig de flyers om te zien wat er allemaal te doen was in Praag. We waren namelijk van plan de volgende dag het centrum van Praag te bezoeken. Twee Tsjechische hotelgasten zagen ons rondsnuisteren en kwamen ons een handje helpen. De al wat oudere vrouw stopte een kaart van Praag in mijn handen en vertelde ons -in geen al te slecht Engels- dat we daar al het nodige op zouden terugvinden.
Helaas stond er geen woord Engels op de kaart, wat het er niet gemakkelijk op maakte. Maar het was zeker een perfect startpunt om de dag uit te stippelen! Dus, ookal zal ze dit nooit lezen, hartelijk dank, onbekende vrouw!

En hier zitten we dan. Op ons Praagse hotelkamertje. Na te genieten van Plzen. Een stadje die ik stiekem wel mis. Zeker in de drukte van Praag. En al dromend van wat er deze week nog zal volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Mijn naam is Sharon. Ik woon in Menen, West-Vlaanderen, België en ben sinds kinds af aan gefascineerd door natuur en de bijhorende fauna. Sinds mijn 12de ben ik heel wat dieren gaan houden en kweken en begon ik dierentuinen te verkennen. Sinds mijn 17de ben ik eindelijk beginnen reizen. Omdat min ouders echte thuiszitters zijn, deed ik dit in mijn eentje en sinds 2013 met mijn vriend Guy, die even gek is op dieren als ikzelf. In mijn verslagen zul je voornamelijk zaken rond natuur en dier vinden, zoals vrijwilligerswerk in het buitenland en het verkennen van dierentuinen. Mensen die toevallig onze verslagen lezen en met eenzelfde interesse zitten, zijn uiteraard altijd vrij om ons te vergezellen tijdens uitstapjes!

Actief sinds 25 Juli 2014
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 8099

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 28 Juli 2014

Terug naar Tsjechië

07 December 2013 - 07 December 2013

Kerstshoppen in Londen

15 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Zuid-Afrika again

16 Mei 2013 - 16 Mei 2013

La Calestienne

07 September 2012 - 07 September 2012

De Aarde

29 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

Terugkeer naar Shingwedzi

01 Augustus 2011 - 10 September 2011

Eerste vrijwilligerswerk

02 Mei 2011 - 05 Mei 2011

Eindejaarsreis

28 Maart 2011 - 08 April 2011

Stage Nederland

Landen bezocht: